Tuesday, June 23, 2009

selamat hari bapa.....



Ayah....

suatu waktu dulu
aku budak perempuan yang suka merajuk
suka meragam...
kalau ayah marah sikit
malam tu mesti aku tak balik rumah....
aku lari rumah Pakngah


suatu waktu dulu
aku budak perempuan yang degil
aku tidak menjawab bila ayah mengatakan sesuatu
tapi...
aku suka melanggar laranganmu ayah

suatu waktu dulu..
aku budak perempuan yang tak nampak macam perempuan
kawan-kawan aku semua budak-budak lelaki
seronok kawan dengan laki-laki..
main tembak-tembak..
main lumpur...
mandi sungai..

tapi bila aku mula meningkat remaja...
kawan-kawan aku yang dulu tak nak kawan aku lagi
katanya aku tak boleh buat apa yang mereka boleh buat
aku tak kuat macam mereka,
aku tak lasak, aku cepat menangis kalau sakit sikit bila mereka tumbuk aku...

lama-lama..
aku yang mengasingkan diri
Ma, cakap....
aku budak perempuan bukan laki
perangai mesti jaga...

kini...
aku faham, mengapa ayah marah aku dulu....
kenapa ayah larang aku dulu...
kenapa ayah rotan aku dulu....

sebab...
dia nak aku jadi
WANITA SOLEHAH

TERIMA KASIH AYAH..... ( TENGOK WAJAH AKU MACAM AYAHKAN?)
AKU SAYANG AYAH & MA
( SUHAIMI & SHAMSIAH)

No comments: